برای مشاهده این لینک/عکس می بایست عضو شوید ! برای عضویت اینجا کلیک کنید
ایران خودرو یك شركت صرفا اقتصادی نیست بلكه این شركت به دلیل ابعاد اجتماعی و نقشی اقتصادی فرامرزی كه ایفا كرده از نظر سیاسی اهمیت زیادی نزد دولتمردان پیدا كرده است. همه از ورشكستگی شركت 10 میلیارد دلاری ایران خودرو سخن می گویند در حالی كه این شركت دارای 40 درصد سهام دولتی ،بازار 70 میلیون نفری و همراه با حمایت همه جانبه نظام بانكی دولتی و خصوصی است. بنابراین چرا برخی خواهان آن هستند كه ایران خودرو را ورشكسته اعلام كنند در حالی كه برای چنین شركت هایی ورشستگی معنا ندارد.
از سوی دیگر شرایط امسال شركت ایران خودرو با سال های قبل تغییر چندانی نكرده و تبعا سوال بعدی این است كه چرا امسال سعی می شود تا خبر ورشكستگی بزرگترین شركت خودرو ساز ایران و خاور میانه و 19 همین خودروساز جهان با آب وتاب بیشتری رسانه ای شود.
به گزارش فردا ، هرچند مقایسه صنعت خودرو سازی ایران با رقبای قدیم خارجی از جمله كره جنوبی اصلا قابل مقایسه نیست و هنگامی كه برای مثال محصولات دو شركت هیوندای و ایرانخودرو را كه همزمان هم تاسیس شده اند را مقایسه می كنیم متوجه فاصله بسیار عمیق و وسیع با سطح توسعه صنعت خودرو سازی كشور با جهان می شویم كه در جای خود قابل بحث است،اما قطع نظر از این مسئله این شركت بخش قابل توجه از منابع مادی وانسانی كشور را طی سال های اخیر در درون خود جذب كرده و در عین حال هنوز حمایت های دولتی و بازار داخلی خودرا از دست نداده بنابر این نمی توان به راحتی آن را ورشكسته اعلام كرد مگر آنكه كسانی از این مسئله سود می برند.
اصلا مهم نیست كه ایران خودرو چقدر بدهی دارد.حتی اگر 10 هزار میلیارد تومان بدهی این شركت كه حداكثر رقم اعلام شده از سوی رسانه ها است درست باشد با این حال شركت ایران خودرو به دلیل وموقعیت خاص خود امكان ورشكستگی ندارد.این موقعیت ویژه از سه دیدگاه سیاسی، اقتصادی و اشتغالزایی قابل تحلیل است.
بنگاه خودروسازی ایران خودرو یك شركت صرفا اقتصادی نیست بلكه این شركت به دلیل ابعاد اجتماعی و هم چنین نقشی اقتصادی فرامرزی كه با تاسیس سایت های مختلف خارجی ایفا كرده از نظر سیاسی اهمیت زیادی نزد دولت مردان پیدا كرده است.
شركتی كه بیش از دهها سایت تولید یا مشاركت در سرمایه گذاری یا صادرات خودرو را به كشورهای دیگر كلید زده و بهبهره برداری رسانده همچنین محصولات آن در كوچه و خیابان و در مناطق مختلف فقیر و غنی كشور در رفت آمد است طبیعی است كه موقعیت آن از بعد سیاسی از حساسیت بالا برخوردار می شود.به تعبیر دیگر ایرانخودرو در ویترین اقتصاد بین المللی و داخلی كه دولت برای خود چینش كرده آنهم در جایگاه مطرح قرار داده بنابر این سخن گزافی است بپذیریم ایران خودرو ورشكست شده است.
از بعد اقتصادی نیزایران خودرو شركتی است كه از محل انحصارات دولتی می تواند همچنان بازار داخلی خودرو خود را حفظ كند ومحصولات خودر را با حمایت دولت به فروش برساند و نظام بانكی با ارئه وام های مختلف توان خرید خودرو را در میان مردم تقویت كند.همچنین این شركت توانسته از بانك توسعه اسلامی در سال گذشته وام 60میلیون دلاری دریافت كرده و این به معنای وضعیت مثبت بین المللی این شركت است. اگر چه سیاست های انقباظی بانك مركزی باعث شد تا وام كمتری به متقاضیان پرداخت شود اما این فرایند ممكن است در كوتاه مدت كمی این شركت و كلا خودرو سازان را تحت فشار قرار دهد اما شركتی با قدمت ایران خودرو در نهایت در مقطع كوتاهی دچار زیان شود كما اینكه امسال در صورت های مالی خود زیان اعلام كرده اما این به معنای ورشكستگی نیست.
یكی از نكات مهم این است كه در هیچ كشوری از دنیا بزرگترین بانك یك كشور مبادرت به پرداخت وامهای خرد هفت میلیون تومانی تا 70دمیلیون تومانی خودرو برای پشتیبانی از یك شركت نمی كند اما بانك ملی این زمینه را برای ایرانخودرو فراهم كرده و این به معنای آن است كه ایرانخودرو را باید فراتر از یك بنگاه بنگریم.در كنار این بانك، بانك های خوصوصی نیز پشتیبان این بانك هستند و می توانند در منابع لازم را در اختیار این شركت بگذارند.
البته نباید از اظهارات غیراقتصادی برخی مسئولان ونماینده گان مجلس نیز چشم پوشید كه عملا مانع از تحقق به موقع و تداوم منطقی قرارداد تندر 90 شدند تا درنهایت امید جایگزین شدن این خودرو به جای پیكان تا حدودی به وضع فروش خود سروسامان بدهد.
از بعد اشتغالزایی نیز بالغ بر 35 هزار نفر به صورت مستقیم و چند برابر این میزان به صورت غیر مستقیم مشغول در ایران خودرو مشغول به كارند، حفظ این میزان اشتغال وظیفه هر دولتی است.در شرایطی كه بیكاری یكی از معضلات اساسی كشور است بنابر این حفظ این اشتغال برای دولت مهم خواهد بود.بیكار شدن شاغلان در ایراخودرودر هر سطحی بازتاب اجتماعی سیاسی گسترده ای خواهد داشت.


 
 
 



 
            
            
 
             آیا "ایران خودرو" ورشکست می شود؟
 آیا "ایران خودرو" ورشکست می شود؟
                
 
                    
                    
                    
                    
                
Bookmarks